Irriterende problem i Safari har nu eksisteret i snart 8 måneder

Trods gentagne opdateringer af Lion, eksisterer problemet med tvangsindlæsning af hjemmesider stadig. Er der nogen læsere, der har gode råd?

Efter opdateringen til Lion sidste år, har ydelsen i Safari på min maskine været alt andet end optimal. Jeg har forgæves ventet på, at en opdatering af OS X ville løse problemet, men der er bare ikke sket noget.

Tvangsindlæsning af hjemmesider

Problemet er helt konkret, at Safari med ujævne mellemrum, når man vil åbne en ny hjemmeside, kommer med en dialogboks, der fortæller en, at “Websiderne ikke svarer. Hvis du vil besøge den valgte webside, skal alle websider i andre faner og vinduer tvinges til indlæsning igen.” Herefter bliver man spurgt om man vil besøge siden. Trykker man på “Annuller” kan man ikke besøge den side man ønsker, så i realiteten er der ikke noget valg. Man bliver derfor nødt til at trykke på “Se side”. Resultatet er, at samtlige de sider man har åbne, skal genindlæses igen. Ud over at det tager tid, er der også den risiko, at man mister oplysninger. Havde man eksempelvis skrevet en kommentar her på iMacguide.dk, men endnu ikke trykket på Send, fordi man eksempelvis lige skulle tjekke noget i Wikipedia inden man afsendte kommentaren, er indholdet i kommentarboksen væk, fordi Safari reloader siden.

Sandboxing skaber problemet

Problemet er paradoksalt nok, at Apple har valgt en sandboxe indholdet i Safari endnu mere i Lion end tidligere. Sandboxing er en sikkerhedsmetode, der separerer programmer, så de ikke har indflydelse på hinanden. Eksempelvis får indholdet i Safari tildelt nogle afgrænsede systemresourcer og -muligheder, som selve Safari ikke er begrænset af. Indholdet får altså sin egen sandkasse at lege i. Uanset hvor galt det går i sandkassen, kan det ikke lægge selve Safari ned. Apple har blandt andet gjort det for at modvirke de utallige Safari-genstarter, som skyldes fejl Flash-pluginnet. tidligere medførte fejl i Flash af hele Safari crashede. Nu er det kun Flash-sandkassen, der crasher, mens resten af Safari med indhold ikke berøres. Ganske smart og effektivt.

Løbet af sporet

Af en eller anden grund er det dog løbet af sporet, eller også har Apple ikke været effektive nok. I hvert fald er det sådan, at man af og til oplever den beskrevne fejlmeddelelse. Den skyldes givetvis, at sandkassen løber tør for resourcer og derfor ikke kan rumme endnu en hjemmeside uden at skulle genindlæse det hele og få nulstillet resourcerne, men noget egentligt mønster har jeg ikke kunnet finde. Det ville været meget mere effektivt, hvis Apple sørgede for at sandkassen galt på fane- eller vinduesbasis, så det at én ny hjemmeside, der ønskes åbnet, ikke betyder at man skal genindlæse samtlige andre hjemmeside. For undertegnede, der konsekvent har 40-50 forskellige hjemmesider åbne, er det ret irriterende, når det sker. Og det gør det desværre alt for tit. Det er næsten på daglig basis – underligt også på tidspunkter, hvor der kun er 5-6 åbne hjemmesider.

Hvad siger læserne?

Jeg ved at der også er andre der oplever problemet, da der er en hel del tråde på Apples supportforum om emnet, men nogen egentlig løsning lader der ikke til at være. Måske nogen af læserne har nogel erfaringer de kan bidrage med. Specielt kunne det være rart at få fundet ud af, præcis hvornår det går galt, så man kan undgå at komme i de situationer.

Har du oplevet ovenstående problem?

  • Nej (69%, 80 Stemmer)
  • Ja, så ofte at det er irriterende (16%, 18 Stemmer)
  • Ja, sjældent (10%, 12 Stemmer)
  • Ved ikke (5%, 6 Stemmer)

Stemmer i alt: 116

Loading ... Loading ...
Skrevet af Martin Wolsing, 12/03 2012
Tags: , ,
Relaterede indlæg

Kommentarer
Subscribe to RSS
  • hugox

     

    Denne boks har jeg aldrig mødt i de 4 år jeg har brugt mac, ej heller i Lion

    12. March 2012 @ 11:45

  •  

    @hugox

    Før Lion eksisterede den slet ikke, mig bekendt, jeg har i hvert fald aldrig set den før.

    12. March 2012 @ 12:49

  • fechtenburg

     

    Har aldrig set den dialogboks, og jeg har Safari åbent i mindst 8 – 10 timer dagligt.

    Jeg har dog sjældent mere end 10 faner åbnet samtidigt, så det eneste jeg kan bidrage med denne gang, er at det ikke er alle der oplever det som et problem ;0)

    12. March 2012 @ 13:53

  • iPete

     

    Kan det være noget ram-relateret?

    12. March 2012 @ 14:40

  • Esben T

     

    Jeg har oplevet den et par gange – men jeg kører med Snow Leopard.

    12. March 2012 @ 15:08

  • Mathias

     

    Jeg oplever forholdsvis tit denne bug, selvom jeg sjældent har mere end 6-7 faner åbne. Det er virkelig irriterende når man har købt ekstra RAM netop for at undgå dette. 8 GB skulle gerne være rigeligt, og jeg har da også typsik ⅔ fri. Typisk er der en sammenhæng mellem mængden af “passiv RAM” og disse problemer i Safari. Det virker som om, det er et problem med RAM-allokeringen i “sandboxen” – altså at RAM-forbruget til Safari bliver undervurderet. En genstart af computeren plejer at hjælpe. Det er ikke optimalt!

    12. March 2012 @ 15:30

  • ThomasL

     

    har oplevet problemet nogle enkelte gange. synes at det er irriterende men ikke så irriterende som safari problemet på iPhonen. her får jeg jævneligt en gammel version af en webside når jeg presse tilbageknappen (f.eks. ipol.dk fra for 3 dage siden istedet for dagens side som man lige har loadet)

    12. March 2012 @ 15:46

  • gotskov

     

    Der er lige kommet en opdatering til Safari i dag. Der står vist ikke noget om det du nævner her, men man kan jo aldrig vide. :)

    12. March 2012 @ 18:21

  • gotskov

     

    Safari 5.1.4 indeholder forbedret ydeevne, stabilitet, kompatibilitet og sikkerhed, inklusive ændringer, der:

    Forbedrer JavaScript-ydeevne
    Forbedrer responsen ved indtastning i søgefeltet efter ændring af netværkskonfigurationer eller ved en uregelmæssig netværksforbindelse
    Løser et problem, der kunne få websider til at blinke hvidt ved skift mellem Safari-vinduer
    Løser problemer, der forhindrede udskrivning af adressemærkater fra U.S. Postal Sevice og integrerede PDF-dokumenter
    Bevarer henvisninger i PDF-dokumenter, der er arkiveret fra websider
    Retter en fejl, der kunne få Flash-indhold til at se ufuldkomment ud efter brug af bevægelser til zoom
    Løser et problem, der kunne sænke skærmens lysstyrke ved afspilning af HTML 5-video
    Forbedrer stabilitet, kompatibilitet og starttid ved brug af udvidelser
    Tillader, at cookies, der er indstillet under almindelig udforskning, er tilgængelige efter brug af Privat browser
    Retter en fejl, der kunne få nogle data til at blive efterladt efter tryk på knappen “Fjern alle data fra websteder”

    Du kan få flere oplysninger om opdateringen, hvis du besøger dette websted: http://support.apple.com/kb/HT5142?viewlocale=da_DK.

    Du kan få flere oplysninger om sikkerhedsindholdet i denne opdatering, hvis du besøger dette websted: http://support.apple.com/kb/HT1222?viewlocale=da_DK.

    12. March 2012 @ 18:29

  •  

    @ThomasL

    Den med ipol.dk kan jeg nikke genkendende til. Den er belastende, men jeg har på fornemmelsen, at det er et problem hos Politiken og ikke Apple. I hvert fald undrer det mig, at det kun er med den side, jeg oplever problemet. Derudover er det også belastende, at ipol.dk konsekvent beder mig bookmarke deres side selvom, jeg ar afvist mange gange – men det er jo en helt anden sag.

    12. March 2012 @ 20:18

  • Soren

     

    Jeg har aldrig oplevet det på nogen af mine Macs. De kører alle Lion. Jeg har ikke Flash på en eneste af dem – kan det være Flash der skaber problemerne?

    Har du prøvet dette? http://daringfireball.net/linked/2011/09/20/revert-safari Det er en løsning på et andet men måske relateret problem, så det er måske værd at overveje. Måske kan nightly builds (som Gruber også nævner) hjælpe?

    12. March 2012 @ 20:54

  • Viggo

     

    Jeg oplever samme problem når jeg læser eb.dk på min ipad2 og iphone4. Nederen..

    12. March 2012 @ 23:13

  • Davallen

     

    Den der med ipol kender jeg også meget til. Oplever det også på blandt andet eb, iphoneguide og ipadguide, alle i smartphone version, det har muligvis noget med det at gøre

    13. March 2012 @ 09:34

  •  

    @Soren

    Tak for linket. Jeg kan dog ikke finde den nævnte mulighed i debug-menuen. Jeg går ud fra, at den er den menu Apple på dansk kalder “Udvikler”.

    13. March 2012 @ 10:37

  • Soren

     

    @Martin

    Det var så lidt :) Menuen “Udvikler” / “Develop” er en anden en “Debug”-menuen. Du kan slå “Debug”-menuen til via Terminal som beskrevet her: http://osxdaily.com/2011/11/07/safari-debug-menu/

    13. March 2012 @ 11:30

  •  

    Jeg oplever stadig dette problem, og der er kun blevet værre. Jeg har 8 GB RAM, og der er altid ledig RAM når problemet opstår, men alligevel må det være relateret til RAM. Måske kan Safari bare ikke klare mosten, når der bruges meget RAM uanset er der stadig er mere ledigt.

    Safaris webindhold bruger typisk 1,5 GB RAM hos mig og jeg har typisk 50 åbne faner ad gangen. Dog ikke noget specielt krævende, og Flash er afinstalleret.

    29. May 2013 @ 08:55